Laadpalen

Welke laadpaal is geschikt voor mijn elektrische auto?

Als u een plug-in hybride of elektrische wagen heeft gekocht is een laadpunt om thuis te kunnen laden noodzakelijk. Volstaat hiervoor een stopcontact of is de betere keuze een laadpaal? Indien de laadpaal de betere keuze is, welke kiest u dan best? Wij helpen u graag verder bij uw zoektocht naar de beste oplossing voor uw situatie.

Opladen via het stopcontact

Rechtstreeks via een stopcontact opladen zonder begrenzing of beveiliging mag niet maar dit wordt ook al een tijd niet meer gedaan. 

Er zijn specifieke laadkabels op de markt waar er een "cable control box" in geïntegreerd zit. Met deze kabels mag er via het stopcontact worden geladen aan een elektrisch vermogen van 2,3 kW. Een hybride auto laad dan ongeveer 6 à 8 uur op. 
Een elektrische wagen opladen met dergelijke kabel duurt opmerkelijk lang en wordt dan ook afgeraden. 
Vb. uw elektrische wagen heeft een accu van 64 kWh.
Als u deze oplaad aan een laadvermogen van 2,3 kW dan duurt het meer dan 27 u om deze van volledig leeg naar vol te laden.

Voor elektrische wagens is deze laadkabel dus een goede noodoplossing maar zeker geen oplossing voor alledaags gebruik.


"Een elektrische wagen opladen via het stopcontact duurt opmerkelijk lang"


Opladen via een laadpaal

Dit is de eerste echte optie voor mensen met een elektrische wagen. Uw wagen wordt hier via een laadkabel aangesloten op een laadpaal. Deze heeft u als wandmodel en vloermodel

Er bestaan enkele versies:

  1.  Monofasig opladen aan 3,7 kW
  2. Monofasig opladen aan 7,4 kW
  3. Driefasig opladen aan 11 kW
  4. Driefasig opladen aan 22 kW

Een driefasige laadpaal van 32A functioneert vaak ook op een lager vermogen, maar deze kost het meest.
Het voordeel deze versie is dat er later met een kleine aanpassing kan worden omgeschakeld naar een hoger laadvermogen. U kan dus stellen dat u met deze versie laadpaal voorbereid bent voor de toekomst van het elektrisch rijden.
Om via dit type laadpaal het volledig vermogen te kunnen benutten dient u te beschikken over een netaansluiting van 3x400V+N

Op heden laden de meeste elektrische wagens maximaal op aan 11 kW. Voor deze wagens volstaat de driefasige laadpaal die kan laden aan 11 kW. Deze is goedkoper dan de driefasige versie van 22 kW. Echter is het niet mogelijk om in de toekomst (wanneer wagens aan hogere vermogens zullen kunnen laden) aan een hoger vermogen dan 11 kW te laden.

Slimme laadpaal

Het probleem bij een standaard laadpaal (doet aan static load balancing) is dat deze geen rekening houd met alles wat er reeds gaande is in huis vb. koken, wasmachine gebruiken, zonne-energie die wordt aangeleverd,... Hierdoor kunnen er problemen ontstaan. De mogelijke problemen zijn stroomuitval bij overbelasting, zeer hoge pieken in uw verbruik waardoor u meer elektriciteit moet betalen via het capaciteitstarief, de opgewekte zonne-energie wordt niet optimaal benut,...

De oplossing voor deze problemen is een laadpaal met dynamic load balancing, ook wel de slimme laadpaal genoemd.
Deze technologie past het gebruikte vermogen voor het opladen van uw wagen aan het overig verbruik in uw huis aan. Het systeem checkt continu hoeveel stroomcapaciteit er overblijft en verdeeld die over de laadpunten van de laadpaal.

U kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om energie van uw zonnepanelen te gebruiken. Zo verkoopt u die elektriciteit niet aan het net tegen een lager tarief maar verbruikt u die stroom zelf.

Bij zo'n slimme laadpaal kan u uw verbruik opvolgen en eventueel ook doorrekenen aan uw zaak.

Belastingvermindering

Als u bij u thuis een vast laadstation voor uw elektrische wagen laat installeren, kunt u een belastingvermindering genieten voor de uitgaven die u daarvoor betaalt van 1/09/2021 tot en met 31/08/2024.

Voor uitgaven betaald vanaf 1/01/2023 bedraagt het maximum:

*  1.750 euro voor een unidirectioneel laadstation en per belastingplichtige

* 8.000 euro per bidirectioneel laadstation en per belastingplichtige

Voor meer info kan u terecht op de website van FOD financiën via deze link.

Verhoogde kostenaftrek voor ondernemingen

Ondernemingen (zowel eenmanszaken als vennootschappen) die tussen 1/092021 en 31/08/2024 investeren in een publiek toegankelijk en intelligent laadstation kunnen rekenen op een verhoogde kostenaftrek.

De fiscale aftrek van de afschrijving wordt gebracht op 150% voor afschrijvingen met betrekking tot investeringen in operationele en publiek toegankelijke laadstations gedaan in de periode van 1 april 2023 tot en met 31 augustus 2024

Voor meer info kan u terecht op de website van VLAIO via deze link.

Conclusie 

Wat de beste laadpaal voor u is hangt van verschillende factoren af.

Wenst u een oplossing op uw maat? contacteer ons vrijblijvend. Wij helpen u graag verder.

Offerte aanvragen