Zonnepanelen

Tips

Help, mijn omvormer valt soms uit! Wat nu?

Waarom valt je omvormer uit tijdens piekmomenten? 

Ontdek de oorzaak.

Het uitvallen van omvormers tijdens het voorjaar en de zomer komt soms voor, vooral op momenten van piekproductie. Dit fenomeen kan zorgen voor ongerustheid, maar gelukkig is het niet altijd een teken van een defecte omvormer.

De werkelijke oorzaak is meestal een te hoge spanning op het elektriciteitsnet. Op zonnige dagen wordt er namelijk veel zonne-energie geproduceerd. Wanneer het netwerk in jouw regio deze energiepiek niet direct kan verwerken, kan dit leiden tot tijdelijke spanningspieken. 


Om schade te voorkomen, schakelt je omvormer zichzelf automatisch uit bij een te hoge spanning. Dit is een ingebouwde veiligheidsmaatregel om te voorkomen dat de omvormer overbelast raakt. Zodra de spanning weer daalt, zal de omvormer automatisch opnieuw inschakelen. Dit proces is volledig normaal en beschermt je installatie tegen schade.

Wat kan je doen?

Ontdek de oorzaak van je uitvallende omvormer stap voor stap:

Als je omvormer uitvalt, is het essentieel om te achterhalen wat de oorzaak hiervan is. Volg de onderstaande stappen om de situatie snel en efficiënt te beoordelen:

  1. Controleer de zekeringen in je elektriciteitskast. Zijn er zekeringen gesprongen naast die van de zonnepanelen? Dan ligt de oorzaak waarschijnlijk niet bij je zonnepanelen. Onderzoek welke apparaten op dit circuit mogelijk de kortsluiting veroorzaken en kijk of er werkzaamheden in jouw buurt zijn.
  1. Check de app van je zonnepaneelinstallatie om te zien of er een foutmelding is geregistreerd.
  1. Als er een foutmelding is en de zonnepaneelinstallatie werd door NRG-TEC geplaatst bel ons dan op via het nummer 051 47 06 54, vul het contactformulier in of zoek dan in de omvormerhandleiding of online bij de fabrikant op wat deze melding precies betekent en welke actie je kunt ondernemen.
  1. Kom je, na het doorlopen van deze stappen, nog steeds uit op een spanningsstijging als oorzaak? Controleer de afstand tussen de teller en de omvormer.
- Is de afstand meer dan 10 meter? Neem dan contact op met je installateur.

- Is de afstand minder dan 10 meter? Neem rechtstreeks contact op met je netbeheerder

Controleer het risico op uitval van je omvormer met de Fluvius Netwerkchecker

Wil je weten of er in jouw regio problemen zijn met omvormers die uitvallen? Fluvius heeft de Netwerkchecker gelanceerd om inzicht te geven in de gebieden waar dit vaak voorkomt. Zo kun je eenvoudig controleren of er openstaande klachten zijn in jouw buurt.

Hoe raadpleeg je de Netwerkchecker? 

Volg deze eenvoudige stappen:

  1. Ga naar je Mijn Fluvius account via mijn.fluvius.be en log in
  1. Navigeer naar het tabblad "Groene stroom
  1. Kies voor Netwerkchecker
  1. Voer jouw EAN-nummer in

Op basis van deze gegevens kom je op één van de volgende schermen terecht, die meer inzicht geven in de situatie in jouw buurt:

  1. Laag risico: er zijn geen openstaande klachten in de buurt. Het risico op uitval is laag.
  1. Bestaand risico: er is minstens 1 openstaande klacht met een netgebonden oorzaak. Dat is echter een momentopname en betekent niet dat de omvormer gegarandeerd zal uitvallen. Fluvius onderzoekt de mogelijkheden om tot een lokale oplossing te komen.
  1. We zijn ermee bezig: er is al een klachtendossier lopende voor het ingegeven EAN-nummer. 

Als je te maken hebt met het uitvallen van je omvormer, is het essentieel om dit zo snel mogelijk te melden bij Fluvius. Alleen door een melding te maken, kan Fluvius actie ondernemen en kom je eventueel in aanmerking voor compensatie.  

Hoe meld je dit? Bel naar 078 35 35 00 om het probleem door te geven. Het is belangrijk dat je dit doet, want zonder melding kan Fluvius geen onderzoek starten en is compensatie niet mogelijk. Meer informatie over de voorwaarden voor compensatie vind je verder in deze blog.

Wat gebeurt er na je melding? Na het melden van het probleem neemt Fluvius binnen 10 werkdagen contact met je op om de situatie samen te bekijken en een mogelijke oplossing te vinden. 

Wil je zeker zijn van een vlotte opvolging en de kans op compensatie? Meld eventuele problemen dan direct bij Fluvius!

Compensatie bij Fluvius

Wanneer je omvormer regelmatig uitvalt, is het mogelijk dat je recht hebt op compensatie. Hieronder vind je een overzicht van de voorwaarden en de bijbehorende bedragen:

                            • Je hebt een decentrale productie-eenheid (zonnepaneelinstallatie), aangesloten op een laagspanningsnet, waarvan de omvormer uitvalt.
                            • De omvormer valt niet uit door een fout van de binneninstallatie
                            • Je hebt ons de storing ‘het uitvallen van je omvormer’ gemeld via 078 35 35 00. Fluvius kon het probleem van de uitvallende omvormer niet oplossen binnen de 30 dagen na melding van de storing.

De forfaitaire compensatie in 2023 bedraagt 10,6 euro per kVA omvormervermogen (vb. omvormer van 5 kVa x 10,60 € = 53€ compensatie in 2023). Dit bedrag wordt berekend op een gemiddeld productieverlies per jaar en wordt jaarlijks herzien. Voor 2024 is er op heden nog geen bedrag bekend.

Kortom

Kortom, als je omvormer uitvalt, is er meestal geen reden tot paniek. In deze situatie ligt in de meeste gevallen  oorzaak bij het distributienet en niet bij een technisch probleem van je installatie. Neem daarom in dit geval altijd eerst de stappen uit onze blog door voordat je contact opneemt met je installateur, zodat je snel de juiste oplossing vindt. 

Daarnaast kun je zelf bijdragen aan een stabieler elektriciteitsnet door je opgewekte zonne-energie zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Laad bijvoorbeeld je elektrische auto overdag op of sla overtollige energie op in een thuisbatterij. Zo verminder je de belasting op het net en optimaliseer je je eigen energieverbruik.